6 sposobów na poprawę funkcjonowania organizmu

Kobieta z telefonem

6 sposobów na poprawę funkcjonowania organizmu

W zabieganej codzienności dzisiejszego świata, często zapominamy o prawdziwych i faktycznie ważnych sprawach, które wpływają na jakość naszego życia. Jesteśmy skazani na ciągłe podążanie za wyznaczanymi przez świat trendami i nawet nie wiadomo kiedy zatracamy się w konsumpcjonizmie - zmorze obecnych czasów. Jak znaleźć odpowiedni środek i skupić się na tym co tak naprawdę istotne? Jak dostrzec potencjał w zdawać by się mogło prozaicznych, codziennych czynnościach? Nie jest to łatwe, ale wprowadzając kilka niewielkich zmian możesz naprawdę poczuć różnicę w jakości funkcjonowania Twojego organizmu, a co za tym idzie w efektywniejszej pracy. Przyjrzyjmy się bliżej jak wygląda Twój typowy dzień. Budzisz się rano, nieprzytomna zwlekasz się z łóżka. W biegu jesz śniadanie i szykujesz się do pracy czy szkoły. Tak wygląda codzienność większości z nas. Wieczny pośpiech i brak czasu dla siebie i swojego ciała. Podejmij wyzwanie i przez kolejne 14 dni postaraj się zastosować do kilku wskazówek. Zacznijmy jednak od końca:

1. Nie oszczędzaj czasu na sen!

Brak odpowiedniej ilości snu prędzej czy później negatywnie wpłynie na funkcjonowanie Twojego organizmu. Zauważysz to tracąc zdolność koncentracji czy łatwego zapamiętywania. Brak snu wpływa na proces odnowy neuronów hipokampu. Oznacza to, że jeżeli Twój mózg nie otrzyma wystarczającej ilości snu będzie gorzej przechodził proces regeneracji w sferach dla niego kluczowych. Wpłynie to negatywnie między innymi na Twój nastrój. Możesz czuć rozdrażnienie, problem ze skupieniem myśli czy ogólne przygnębienie.

Postaw na dobry sen

Nadal myślisz, że sen to marnotractwo czasu? Statystycznie spędzamy w łóżku jedną trzecią swojego życia. Faktycznie można by pomyśleć, że to wielka strata i czynność zbędna, zabierająca nam zbyt wiele z życia. Bo przecież ile można byłoby zrobić w tym czasie. Jednak nic bardziej mylnego. Sen wpływa nie tylko na regenerację sił fizycznych ale jest również po to aby wzmocnić układ odpornościowy, usunąć zbędne toksyny, zmniejszyć poziom stresu, a co za tym idzie polepszyć nasz nastrój i wpłynąć pozytywnie na odbiór rzeczywistości.

Wypracuj swój idealny sposób na odpowiednią ilość snu. Teoretycznie, sen składa się z czterech faz. Czas od pierwszej do czwartej fazy trwa 90minut. Zatem połóż się spać tak aby ilość przespanego czasu wynosiła wielokrotność 90minut. Przyjmuje się, że idealna ilość snu wynosi 7,5h. Pamiętaj, że jeżeli Twój czas poświęcony na sen wynosi mniej niż 6h może to wpłynąć negatywnie na gospodarkę hormonalną Twojego organizmu.

Kładąc się spać zadbaj o to aby totalnie wyzbyć się myśli, które zaprzątają Ci głowę. Nie wspominaj spraw, które wydarzyły się w ciągu dnia, nie myśl o czekających Cię obowiązkach czy niedokończonych projektach. Zrelaksuj się, to jest czas dla Ciebie i Twojego organizmu. Dajcie sobie odpocząć.

2. Odstaw telefon na 2h przed pójściem spać!

Działanie niebieskiego światła naszych smartfonów przyczynia się do negatywnego wpływu nie tylko na nasz wzrok ale i na nadmierną stymulację mechanizmów czuwania., które powodują problemy z zasypianiem. Zastąp ekran telefonu książką, która odpręży, uspokoi i wprowadzi Cię w idealny senny nastrój. Pamiętaj też o odpowiednim zaciemnieniu w sypialni. Całkowita ciemność wpływa pozytywnie na syntezę niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu - melatoniny.

Wysypiaj się!

3. Postaw na sport ale przed godziną 20!

Sport to zdrowie, oczywiście o ile jest realizowany na podłożu amatorskim. Postaw na codzienną, delikatną aktywność fizyczną. 45 minut to idealny czas, który na pewno uda Ci się wygospodarować w ciągu dnia. Wprowadź aktywność fizyczną do swojego życia i wypracuj pozytywny nawyk, który po pewnym czasie stanie się dla Ciebie oczywistością i czymś bez czego ciężko będzie Ci funkcjonować. Sport poprawia krążenie, co za tym idzie wzmaga procesy redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej. Dba nie tylko o smukłą sylwetkę ale i umysł, który generuje pozytywny nastrój.

Sport to zdrowie

Zmorą dzisiejszych czasów jest korporacyjny, siedzący tryb życia. W ciągu dnia zbyt wiele energii gromadzi się w głowie. Powoduje to ciągłe napięcie i przemęczenie na podłożu intelektualnym. Postaraj się znaleźć chwilę na przyjemności, które odciągną Cię od wykonywanej w ciągu dnia pracy. Znajdź aktywność, która sprawia Ci prawdziwą przyjemność. Zobaczysz jak szybko poczujesz pozytywne rezultaty po tak niewielkiej zmianie.

4. Pij wodę!

Przy nie odpowiednim nawodnieniu, Twój organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Może się to objawiać zawrotami głowy, gorszym samopoczuciem, problemami z koncentracją, zaburzeniem temeratury ciała, suchością skóry, zaburzeniem pracy mózgu, uczuciem permanentnego zmęczenia.

Pij wodę!

Ciało człowieka składa się w 75% z wody, w tym krew z 92%, mięśnie z 75% natomiast mózg aż z 86%! Jedynie 13% zawartości mózgu to mózg właściwy. Pamiętaj, że Twoje zapotrzebowanie na wodę może się różnić od zapotrzebowania innego człowieka. Średnio przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien wypijać 2,5l wody dziennie. Masz z tym problem? Pij regularnie, małymi łykami w równomiernych odstępach czasu. Możesz zastosować technikę szklanka wody co godzinę, mając na uwadze, że warto wypić:

-dwie szklanki wody po przebudzeniu aby skutecznie uaktywnić organizm

-szklankę wody przed każdym posiłkiem aby wspomóc trawienie

-szklankę wody przed kąpielą aby obniżyć ciśnienie krwi

-szklankę wody przed pójściem spać

5. Oddychaj!

Pomyślisz pewnie, “i cóż w tym odkrywczego”? Każdy przecież oddycha i nawet nie trzeba nad tym myśleć. No właśnie! Dlatego warto czasem skupić się i pomyśleć czy aby na pewno dotleniasz organizm prawidłowo.

Oddychaj

Warto zauważyć, że istnieją dwa rodzaje oddychania. Jeden dotyczy oddychania piersiowego, który zazwyczaj odbywa się podczas wysiłku fizycznego, zaś drugi przeponowy to oddychanie właściwe. Jak zatem je odróżnić i jak sprawdzić czy na pewno dostarczamy organizmowi odpowiednią dawkę tlenu? Oddychanie piersiowe rozpoznasz po unoszących się ramionach. Napełniając powietrze w klatkę piersiową, ramiona samoistnie wędrują ku górze. Jednak w tym sposobie czerpania powietrza, płuca jedynie w połowie zostają napełnione. Co za tym idzie nie dotleniasz organizmu prawidłowo, narażając go na niepotrzebny stres i dyskomfort. Oddychając przeponowo czyli właściwie, dostarczasz płucom odpowiedniej dawki tlenu.

6. Uśmiechaj się!

Uśmiech pozytywnie wpływa nie tylko na Ciebie ale i na Twoje otoczenie. Przyciąga dobrą energię i pozytywnych ludzi. Nawet jeżeli nie masz powodów do radości, spróbuj po prostu pomyśleć o czymś przyjemnym.

Uśmiechnij się!

Niech Twoje kąciki ust pójda w górę, a reszta zrobi się sama. Nie wiem czy wiesz ale ludzie, którzy często się uśmiechają żyją dłużej. Wiem, że w czasach gdy tyle słyszy się o depresji, niechęci do życia i braku pozytywnej energii, ciężko jest znaleźć w sobie pokłady optymizmu i dobrego nastroju. Postaraj się jednak czerpać radość z małych rzeczy. Bądź życzliwa i działaj altruistycznie. Otaczaj się dobrymi ludźmi i dbaj o miłą komunikację. Celebruj momenty, które naprawdę dają Ci poczucie szczęścia.

10-zalet-jogi
pielegnacja_skory_latem